Everglades - Reisverslag uit Everglades City, Verenigde Staten van Riekad - WaarBenJij.nu Everglades - Reisverslag uit Everglades City, Verenigde Staten van Riekad - WaarBenJij.nu

Everglades

18 April 2014 | Verenigde Staten, Everglades City

We zijn weer in Fort Lauderdale, de vorige keer (januari) was dit de eerste haven na ons vertrek uit Southampton. Deze keer is het de voorlaatste. We liggen ongeveer op dezelfde plek bij het terminal gebouw. Deze keer gaan we niet de stad in, maar naar het nationale park de “Everglades”. Een enorm groot natuur gebied ten westen van Miami. Iedereen heeft weleens de plaatjes gezien van de propellerboten, die over de uitgestrekte graslanden scheren en dat willen wij nu ook aan den lijve ondervinden. Eerst ongeveer een uur met de bus vanaf Fort Lauderdale door een typisch Amerikaans landschap. Vier en vijf- baanswegen, die als langs een liniaal getrokken door het landschap liggen. Shoppingmalls aan beide zijden en niet te vergeten de vele fastfoodrestaurants. Erg saai en eentonig. Als we dichterbij de Everglades komen zegt onze gids dat we in de vaarten en meren moeten kijken naar vogels en dieren. In de Everglades komen vele zeldzame zoogdieren, vogels en vissen voor. We zien al een vreemde soort aalscholver, een aantal grote en kleine zilverreigers en alligators. Alligators zien, gewoon in de sloot naast de weg in een volgebouwde omgeving, is toch wel een aparte ervaring. Het “Boat safari park” is een typisch commercieel Amerikaans gebeuren, erg toeristisch. In Florida heb je dit soort parken vanaf Miami tot aan Tampa en Orlando. Wij gaan de boot in en krijgen oordopjes aangereikt tegen het lawaai van de motoren. De dopjes blijken absoluut noodzakelijk, wat maken die twee motoren een lawaai. Het is een prima tocht door een prachtig gebied, ook hier geldt dat de foto’s dat niet goed weergeven. Het varen op een dergelijke propellerboot is prima, hij gaat met grote vaart overal overheen en vooral als de stuurman de bochtjes ietwat scherp neemt lijkt het spectaculair. Onderweg zien we nog diverse vogels en natuurlijk alligators. Er leven meer dan 1,6 miljoen alligators in Florida, zwemmen in open water is alleen op speciale plaatsen toegestaan. Na de boottrip, waar we allebei van hebben genoten, bezoeken we een “Show “ met alligators. Normaal zijn we redelijk sceptisch, maar deze keer hebben we ons geamuseerd en ook toch weer wat geleerd. We wisten niet dat je alligators kunt trainen en dat ze naar hun naam luisteren. Uiteraard is alles gebaseerd op voedsel, maar toch… Al met al een prima dagje.

• 21 April 2014 - 20:48

Therese Van Der Tholen:

Ha Arike,

Wat een leuke foto's en indrukwekkend met die alligators,
    De propellorboot lijktbme ook wel een happening om daar in te zitten en dan meteen snelheid over het water te schieten

Dank en nog een fijne week,
    Therese