George Town, Grand Cayman - Reisverslag uit Georgetown, Cayman Eilanden van Riekad - WaarBenJij.nu George Town, Grand Cayman - Reisverslag uit Georgetown, Cayman Eilanden van Riekad - WaarBenJij.nu

George Town, Grand Cayman

15 April 2014 | Cayman Eilanden, Georgetown

Maandagmorgen 14 april gaan we voor anker voor George Town, de hoofdstad van de Cayman Islands, gelegen op het eiland Grand Cayman. Naast dit grote eiland zijn er nog twee andere eilanden Little Cayman en Cayman Brac. De Cayman Islands zijn een deel van het Verenigd Koninkrijk. Toerisme, offshore banking en trust activiteiten vormen de economische pijlers. Meer dan zeshonderd banken zijn hier gevestigd, waaronder ook de vijftig allergrootsten ter wereld. Ook Ad’s oude werkgever Citco houdt hier kantoor. De lokale bevolking betaalt totaal geen inkomstenbelasting. Wel wordt er een vorm van BTW geheven op alles, wat leidt tot een stevig prijs peil.
Op het moment, dat wij voor anker gaan ligt er al een ander schip en in de loop van de dag komen er nog eens twee bij. Op zich een normale dag voor de lokale bevolking en vooral de winkeliers. Veel grote namen in de winkels, met name in de juwelierssector. In het “cruise” seizoen trekt het eiland meer dan één miljoen cruise toeristen. Wij maken een rit met een minibus over het eiland. Het valt op, dat het eiland heel vlak is, het hoogste punt op het eiland is 20 meter.. Het van oorsprong koraal eiland is omgeven door prachtige stranden en koraalriffen en de onderwaterwereld schijnt erg mooi te zijn. Het eiland zelf is mooi groen, erg schoon en perfect onderhouden. Overal aan de weg, die rondom het eiland loopt staan grote, meestal mooie hotels en appartementsgebouwen. Het eiland is erg populair bij gepensioneerde Amerikanen, hier betalen ze geen belasting en Miami ligt op korte vliegafstand. Toch lijkt het erop dat ook hier de crisis heeft toegeslagen, er staan héél veel appartementen, huizen en condominiums te koop. Spectaculair is het eiland niet. Terug in de stad lopen we de stad nog even door, alleen maar toeristen en dure winkels, dus ook niets bijzonders. Bij een duikschool op de boulevard voeren ze waarschijnlijk sinds jaar en dag “tarpons” en als op commando verschijnen deze enorme vissen als er gevoerd wordt, een aardig gezicht. We gaan terug naar het schip met de tender en Fort Lauderdale is de volgende stop, de thuisreis begint nu echt.