Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Riekad - WaarBenJij.nu Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Riekad - WaarBenJij.nu

Aruba

14 April 2014 | Aruba, Oranjestad

Vandaag liggen we bij de cruiseshipterminal van Aruba. Je kunt zien, dat ze hier gewend zijn cruiseschepen te ontvangen. Alles netjes, een mooie terminal met allerlei winkeltjes en telecom faciliteiten. De mensen zijn uiterst vriendelijk en behulpzaam. We gaan vandaag de stad in, bij het hek van de haven staan de gebruikelijke touraanbieders, één operator biedt speciale tours aan voor mensen langer dan één meter negentig. Wij zijn twaalf jaar geleden voor het laatst op Aruba geweest en er is veel veranderd. In het westen, waar de grote hotels staan, is en wordt er veel bijgebouwd. Rondom de golfbaan zijn mooie woningen gekomen. Veel huizen en winkels in Oranjestad zijn gerestaureerd en in oude glorie hersteld. Nieuwbouw in de stad is aangepast en in stijl. Aruba heeft een eigen toeristisch trammetje in het centrum en het is duidelijk, dat de juiste keuzes in het verleden zijn gemaakt toen men zich het economisch belang van toerisme realiseerde. Het is erg leuk om weer rond te lopen en de grote verschillen te constateren tussen 40 jaar geleden, toen we hier voor het eerst waren, 12 jaar geleden en nu. In ieder geval één ding is ongeveer hetzelfde gebleven in al die jaren en dat is het café aan de baai, het heet nu anders, maar aan de inrichting is niet veel veranderd, zelfs het bier smaakt nog steeds goed. Aruba, one happy island, een prima zonvakantiebestemming. Vanaf hier gaan we nog even terug naar het westen en krijgen er vannacht weer een uur bij, een dag varen en dan de Cayman Islands.