Tahiti en Moorea - Reisverslag uit Tahiti, Frans Polynesië van Riekad - WaarBenJij.nu Tahiti en Moorea - Reisverslag uit Tahiti, Frans Polynesië van Riekad - WaarBenJij.nu

Tahiti en Moorea

22 Februari 2014 | Frans Polynesië, Tahiti

Tahiti en Moorea
Tahiti
Als we wakker worden liggen we in de haven van Papeete, de hoofdstad van Tahiti. We liggen midden in de stad en we kunnen zo van boord de stad in. Tahiti is ontdekt door de Engelsen en het vervolg kennen we uit de geschiedenisboeken. Kapitein Cook heeft maanden op het eiland door gebracht en het verhaal van de Bounty en de muiterij is het meest bekend. De zeelieden in die tijd verbleven graag op dit prachtige eiland met zijn vriendelijke bewoners. Eind 18e eeuw kwamen de Engelse protestante missionarissen en werden de inwoners van Tahiti bekeerd. Het maakte een einde aan het gebruik om mensen te offeren. De meeste van de “heidense” tempels zijn door de missionarissen verwoest, in het binnenland zijn nog resten te vinden. Nog steeds worden deze plaatsen door de huidige bewoners als heilig beschouwd. Stenen mogen niet opgepakt worden. De missionarissen vertaalden de Bijbel in het Tahitiaans en legden daardoor de basis voor het geschreven schrift , dat nog niet bestond. In het midden van de 19e eeuw arriveerden de Franse katholieke priesters en werd Tahiti voor Frankrijk geclaimd. Sindsdien is het eiland Frans en vormt een zelfstandig land binnen de Franse republiek. De taal is officieel Frans. Wat kunnen we verder vertellen over dit eiland? Alles wat iedereen zich voorstelt van Tahiti, mooie stranden, geweldige begroeiing met allerlei soorten vruchtbomen en bovenal een vriendelijke bevolking. We kunnen ons goed voorstellen, dat je je hier gauw kunt thuis voelen zoals in het verleden de zeelieden en later o.a. Paul Gauguin. Het is voor het eiland maar goed, dat het zover weg ligt, dat houdt het relatief rustig en uniek. Het is een ideale vakantie bestemming voor wie het zich kan veroorloven.
Moorea
Moorea ligt vlak bij Tahiti en maakt ook deel uit van Frans Polynesië. Met de ferry vanaf Papeete ben je er in 30 minuten. Wij gaan de dag na Tahiti ’s-morgens vroeg voor anker in “Cook’s Bay” en per tender aan land. Alle superlatieven, die we gebruikten om de vorige eilanden te beschrijven zijn van toepassing op dit prachtige kleine, hartvormige eiland. Het eiland is omgeven door koraalriffen en lijkt daardoor een groene parel in een lichtblauwe zee, omgeven door de donkerblauwe oceaan. De enige ingang naar het eiland is: “Cook’s Bay. Met name op deze plek en aan dit strand is de film “Muiterij op de Bounty” met Marlon Brando in de hoofdrol opgenomen. Tahiti en Moorea zijn tropische eilanden gevormd door uitbarstingen van vulkanen. Dat kunnen we goed zien aan het grillig gevormde gebergte op Moorea. Net als Tahiti heeft Moorea een prachtig landschap dankzij de overvloedige regenval in de regentijd (meer dan 800mm), overal palmen, bananenbomen, papajabomen, mangobomen etc. Je kunt het lijstje nog veel langer maken, aan fruit en landbouwproducten geen gebrek. Het merendeel van de bevolking (35.000) woont aan de weg, die rondom het eiland loopt (totaal 60km). Wij gaan dit keer met een 4X4 het relatief onbewoonde binnenland in. Een prachtige, hobbelige tocht over modderige bergpaden en door rivieren. In de valleien in het binnenland wordt op grote schaal ananas verbouwd. Deze ananas wordt vooral gebruikt voor de productie van likeur, wijn en sap. Uiteraard zijn wij gestopt bij de fabriek en hebben we de belangrijkste producten geproefd, erg lekker. Onze 4X4 ging net nadat we uit de bergen kwamen kapot en dus moesten we overstappen op een minder spectaculair voertuig voor de rest van de trip. Wij hebben het geweldig gevonden op deze twee eilanden.

• 22 Februari 2014 - 15:17

Don Werdekker:

Hi Ad en Arike,
    Leuk om jullie te volgen op jullie spectaculaire reis. Geniet met volle teugen.
    Wij genieten van onze kleindochter Izalie, die op 11 feb is geboren. Moeder en dochter maken het uitstekend.
    Groet, Don